چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۴

عکس | پیدا شدن تخم دایناسور در چین

عکس | پیدا شدن تخم دایناسور در چین
یک گروه از دیرین‌شناسان، دانشمندان علوم زمین و متخصصان تکاملی مرتبط با چندین موسسه در کشور چین، کشف کردند که یک تخم فسیل شده استخراج شده در سال ۲۰۲۱ کوچک‌ترین تخم دایناسوری است که تاکنون پیدا شده است.
کد خبر : ۶۷۶۶۶۹

به گزارش صراط به نقل از خبرآنلاین، این محققان در مقاله خود که در نشریه «زیست‌شناسی تاریخی» منتشر شده، توضیح داده‌اند که این تخم‌ها در کجا پیدا شده و با چه تکنیک‌هایی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و چه چیزهایی از آن آموخته‌اند. پیش از این کشف جدید، کوچکترین تخم دایناسوری که پیدا شده بود ابعادی به اندازه ۴۵.۵ در ۴۰.۴ در ۳۴.۴ میلی‌متر داشت اما کوچکترین تخم پیدا شده جدید تنها ۲۹ میلی‌متر طول دارد.

به نقل از ایرنا، این تخم‌ها در سال ۲۰۲۱ در یک سایت ساختمانی در نزدیک شهر گانژو در جنوب شرقی چین پیدا شدند. این منطقه به عنوان یکی از بهترین اماکن در جهان برای پیدا کردن تخم دایناسور برای دیرین‌شناسان شناخته شده است. شش تخم در کنار هم فسیل شده و یک واحد تشکیل داده‌اند و همه در شرایط نسبتا خوبی هستند.

این تیم تحقیقاتی پس از سه سال پژوهش و تحلیل دقیق که شامل استفاده از یک میکروسکوپ الکترون بود، کشف کرد که مخلوقات داخل تخم‌ها از یک نوع ددپایان (therapod) غیرمرغی بوده‌اند. آنها همچنین شواهد و مدارکی پیدا کردند که این مخلوقات به یک اوتاکسون ناشناخته تعلق دارند که این تیم نام آن را Minioolithus ganzhouensis گذاشتند. این محققان همچنین قدمت این تخم‌ها را ۸۰ میلیون سال پیش تعیین کرده که مربوط به اواخر دوره کِرتاسیوس (کِرتاسه) است.

پیدا شدن تخم دایناسور در چین/ عکس

این محققان از تکنیک‌های انکسار الکترون برای به دست آوردن تصویری کلی از پوسته‌های تخم و موجودات داخل آنها استفاده کردند. این تحقیقات اطلاعات جدیدی درباره این مساله فراهم کرده است که دایناسورها چگونه لانه خودشان را می‌ساختند. محققان امیدوارند که بتوانند مشخص کنند چه جور دایناسوری این تخم‌ها را گذاشته است و همچنین شاید بتوانند درباره فرایند تولید مثل دایناسورها به طور کلی چیزهایی یاد بگیرند.

برچسب ها: چین تخم دایناسور